Content marketing
Published August 22, 2021
Content marketing
Waar bedrijven vroeger inzetten op het aantrekken van klanten met verkoopteksten, wordt er tegenwoordig steeds meer ingezet op informatieve, waardevolle content rondom producten of diensten.
Het genereren van waardebeleving bij een bezoeker heeft volgens deze theorie een grotere impact op het koopgedrag dan een puur commerciële aanbieding.

Waardebeleving
Doel van content marketing is naamsbekendheid en imago op te bouwen en vanuit deze positie de verkoop te starten. De definitie volgens Wikipedia:
"In tegenstelling tot traditionele reclame, is content marketing niet gericht op het verkopen van diensten of producten, maar consumenten informatie of advies te geven en op die manier vertrouwen of gezag op te bouwen."
Een voorbeeld van content marketing is een wijnverkoper die zijn doelgroep een blog met wijnrecensies voorschotelt. Door regelmatig nuttige informatie te verstrekken aan wijnliefhebbers kan hij naamsbekendheid opbouwen en wijnliefhebbers naar zijn website trekken.
Als deze eenmaal op de website zijn, is de stap naar het aankopen van wijn al gedeeltelijk gezet.
Betere Google-resultaten
Het regelmatig publiceren van nieuwe blogs met relevante (tijdloze) informatie heeft ook een gunstig effect op de vindbaarheid in Google. In de artikelen kun je relevante zoekwoorden kwijt en zo je SEO verbeteren. Aan de andere kant hecht Google ook belang aan unieke content en een website die regelmatig ververst wordt.
Content marketing kan op verschillende kanalen worden toegepast. Naast blogs, zijn ook social media kanalen en nieuwsbrieven prima spreekbuizen om vertrouwen en een reputatie op te bouwen.
Media-aandacht
Het opbouwen van naamsbekendheid en een imago kan versneld worden door media-exposure in landelijke bladen of ook social media. Ook hier kan je de content strategie op afstemmen. Media-aandacht kan bijvoorbeeld genereerd worden door de schrijven over actuele thema’s die ook de kranten of vakbladen domineren.
